1educat.ro - Primul site dedicat ofertei de formare si training  

 portalul ofertei de cursuri

  Asistent  
  1educat  resurse  Revista de Pedagogie  Educația pentru populație   
Oferta de cursuri, detaliată pe domenii
Planificarea carierei
Editor
Stiri, evolutii, legislatie, dictionar de termeni
Resurse utile pentru furnizorii de educatie
Asistent online
 

 

Articole din Revista de Pedagogie

Revista de Pedagogie este publicatie a Institutului de Stiinte ale Educatiei.
Publicarea acestor materiale în format electronic si distribuirea lor gratuit în sectiunea Resurse se realizeaza de catre 1educat.ro în colaborare cu Institutul de Stiinte ale Educatiei.

Revista electronica
Linkuri utile
eLearning
Aparitii editoriale
Stiri si evolutii

 

Educatia permanenta

 
 

Educatia pentru populatie

Dr. Nicolae VINȚANU

Ministerul Educației și Cercetării

În România a existat o traditie privind educatia pentru populatie. Mari oameni ai scolii românesti, începând cu Spiru C. Haret si continuând cu Nicolae Iorga, Dimitrie Gusti, Simion Mehedinti au atras atentia, cu multi ani în urma, ca este necesara o educatie a populatiei pentru "constiinta de sine". Regimul instituit în perioada postbelica a dezvoltat si o educatie opresiva în materie de populatie.

Desi era afirmat dreptul individului de a-si decide liber propriul destin, iar familia era considerata - asa cum si este - "nucleul de baza al societatii", statul a intervenit adesea asupra destinelor individuale prin masuri coercitive, contrare principiilor declarate si înscrise în chiar constitutiile timpului. Este si cazul masurilor de crestere fortata a populatiei prin interzicerea avorturilor în 1966, care nu au avut si nici nu puteau avea pe termen lung rezultatul scontat. Aceasta s-a datorat, în principal, neasigurarii conditiilor materiale si educationale necesare înfaptuirii obiectivelor politicii pronataliste, simultan cu întarirea reala a acelui "nucleu de baza al societatii".

România parcurge si în prezent o perioada dificila, de tranzitie catre o societate democratica, cu o economie de piata libera. Desigur cazul nu este singular, tranzitia fiind o experienta istorica ce domina, într-un fel sau altul, multe din tarile lumii în acest sfârsit de secol.

Specificul tranzitiei în tara noastra tine însa de complexele probleme ce se cer rezolvate - economice, sociale, politice, culturale - între acestea, educatia si învatamântul ocupând un loc central. De aici si dificultatile educatiei populatiei pentru propria sa constiinta.

În acest context educatia pentru populatie în România se confrunta cu probleme majore, cum este prabusirea indicilor de crestere a populatiei, ca urmare a dificultatilor economice si a necorelarii dintre liberalizarea avorturilor, slabei educatii pentru familie si planificarea familiala. În ultimii ani s-au inregistrat cei mai scazuti indici de natalitate din istoria tarii. La aceasta se adauga tendinta, sub raport demografic, de îmbatrânire a populatiei, cu efecte economice marcate, puternica mobilitate a populatiei, cu tendinte de migrare spre marile aglomerari urbane, cresterea puternica a fenomenelor de anomalie sociala si, mai recent, amplificarea emigrarii, mai ales a tineretului ceea ce este, în sine, un fapt îngrijorator.

Din perspectiva educatiei si învatamântului se pun si alte probleme: cresterea numarului populatiei analfabete si în special a celei analfabete functional, a absenteismului scolar, a extinderii fenomenelor infractionale în rândul minorilor, a cresterii numarului de copii infestati cu virusul HIV/SIDA etc. Reforma învatamântului, începuta si cu sprijinul Bancii Mondiale, poate contribui la rezolvarea unora dintre probleme sau cel putin sa jaloneze ameliorarea vizibila a situatiei de fapt.

În cadrul Reformei învatamântului românesc se integreaza firesc proiectul vizând Educarea constiintei de sine a populatiei. Acest proiect cuprinde, în linii mari, obiective privitoare la dezvoltarea populatiei, educatia sanitara, cresterea responsabilitatii fata de familie, relatiile intergeneratii, integrarea în noile valori morale si spirituale, cunoasterea si respectarea drepturilor omului. Se urmareste astfel asigurarea unei educatii de baza a tuturor cetatenilor tarii sub forma unor competente minime, necesare convietuirii într-o societate democratica, moderna. La aceasta adaugam si dezvoltarea interesului pentru educatia familiei, formarea unor oameni capabili sa se angajeze la realizarea multiplelor solicitari care tin de propria constiinta de sine a populatiei.

Implementarea proiectului se bazeaza pe ceea ce se realizeaza deja în învatamântul românesc în materie de educatie. Lectiile integrate disciplinelor de literatura româna, istorie, geografie, biologie, sociologie, religie etc., înfatiseaza diferite aspecte privind populatia în general si cu referiri speciale la cea româneasca. La clasa terminala a gimnaziului si liceului a fost introdus experimental un curs despre viata de familie care este bine primit de elevi si parinti. În Scoala Normala, cursurile despre populatie si viata de familie sunt mult mai diversificate. Ele cuprind notiuni despre demografie, puericultura, educatie sexuala, planificare familiala etc.

În învatamântul superior, unde se pregatesc cadre didactice, exista cursuri integrate în cadrul disciplinelor de pedagogie, sociologie, geografie umana, antropologie, precum si o disciplina speciala - Educatie pentru familie si demografie - care abordeaza problemele educatiei pentru constiinta de sine a populatiei.

În cazul elevilor si studentilor educatia pentru populatie cuprinde si încercari de abordare informala, sub forma unor sesiuni de comunicari stiintifice, simpozioane, mese rotunde, cercuri de studii etc. Desigur rezultatele sunt înca incipiente.

Programul pentru educarea constiintei de sine a populatiei vizeaza o alcatuire sistemica, coerenta, a pregatirii elevilor si studentilor în acest domeniu, cu elemente cuprinse în cadrul diferitelor discipline în gimnaziu, liceu sau la cursul universitar ca si în cadrul unor cursuri speciale, specifice materiei.

O problema importanta a acestui program o reprezinta formarea formatorilor. Se contureaza în acest sens si institutionalizarea formelor speciale de instruire si îmbunatatire a continuturilor acestor cursuri. În acest scop sunt antrenate institutiile implicate în activitatea de formare a profesorilor în sistemul românesc de învatamânt. Sunt avute în vedere, de asemenea, întâlniri stiintifice la nivel national pentru a sensibiliza cadrele didactice în legatura cu educatia populatiei. Speram ca spre sfârsitul acestui an sa se organizeze si o întâlnire a celor implicati în educarea populatiei în regiunea Balcanica.

Desi programele înfrunta înca dificultati serioase, legate în special de mentalitati, reactii specifice perioadei postdictatoriale - ele au avantajul major de a fi fost initiate în cadrul reformei globale, structurale a educatiei. Speram ca reforma din domeniul politic, social, economic, cultural ne va permite sa facem pasi importanti si în educatia populatiei.

 

  Alte articole de la Institutul de Stiinte ale Educatiei

cursuri:
1educat.ro - portal de cursuri
    elearning.romania    Anunturi    eLearning    Stiri    
    1educat    Cursuri    Cariera    Mediul educational    Editor    Resurse    Asistent online    
 
  © AEC România, 2001-2006
www.1educat.ro

Gazduire: HostX (oferte de hosting)